Verzekeringsarts UWV

Wat doet een verzekeringsarts van het UWV?

Een verzekeringsarts is er om jouw medische situatie te beoordelen. Hiervoor wordt je op het spreekuur bij de verzekeringsarts opgeroepen. Dit kan zijn na 1 jaar ziekte (eerstejaars ziektewetbeoordeling) en wanneer je bijna 104 weken ziek bent (aanvraag WIA). De verzekeringsarts beoordeelt aan de hand van de medische gegevens jouw WIA aanvraag. Deze gegevens zijn de bevindingen van de bedrijfsarts of arbodienst. Er wordt ook gevraagd naar een overzicht van de medicatie die je gebruikt en welke behandelingen je volgt. Jouw psychische en lichamelijke gezondheid worden beoordeeld. Een algemene vraag die gesteld wordt is waarom je op dit moment niet kan werken. Voor het gesprek staat normaliter een uur ingepland. De gegevens uit je dossier (medische gegevens) in combinatie met het gesprek vormen de basis om een Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) op te stellen. Hierin worden jouw beperkingen vermeld. Je kunt de FML gratis hier downloaden. Lees in mijn blog WIA keuring: goed voorbereid naar het gesprek hoe je je goed kunt voorbereiden op het gesprek bij de verzekeringarts.

Na dit gesprek komt deze FML lijst bij de arbeidsdeskundige terecht. Je kunt in het blog Arbeidsdeskundige: goed voorbereid naar het gesprek lezen wat je kunt verwachten van een gesprek bij de arbeidsdeskundige.

Belastbaarheid vastgesteld door verzekeringsarts

De verzekeringsarts beoordeelt je belastbaarheid. Dit betekent hoe je in het dagelijks leven functioneert. Hierbij gaat het over wat je wel of niet meer kunt vanwege je klachten. Dit kunnen dus zowel lichamelijke als psychische klachten zijn.

Hoe wordt de belastbaarheid beoordeeld?

De belastbaarheid wordt beoordeeld door jouw medische gegevens te bestuderen. Dit zijn zoals hierboven reeds vermeld de gegevens van je bedrijfsarts of arbodienst. Tijdens het gesprek worden vragen gesteld over je lichamelijke en psychische gezondheid. Ook worden vragen gesteld over hoe je in het dagelijks leven functioneert. Aan de hand van de medische gegevens en het gesprek wordt een inschatting gemaakt welke werkzaamheden je nog aan zou kunnen. Het gesprek dient ook als controle om te bekijken of dat wat je vertelt ook overeenkomt met de medische situatie. Met de medische gegevens en de informatie die je verstrekt aan de verzekeringsarts maakt de verzekeringsarts een beslissing . Die beslissing heeft dus te maken met wat je qua belastbaarheid aan zou kunnen.

Telefoonnummer UWV

Je kunt telefonisch contact opnemen met de verzekeringsarts bij vragen. Je kunt dan het UWV bellen waarna de verzekeringsarts je terugbelt. De medewerker van het klantencontactcentrum van het UWV zal nooit om gegevens vragen die betrekking hebben op je gezondheid.

Telefoonnummer UWV: 088 – 898 9294

Brief sturen naar de verzekeringsarts van het UWV

Je kunt ook een brief sturen naar de verzekeringsarts. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je gezondheidsituatie verandert. Of heb je een formulier ontvangen waarbij je gegevens moet terugsturen naar het UWV dan kun je dit online indienen door naar de site van het UWV te gaan en het wijzigingsformulier in te vullen.

Wat doet een verzekeringsarts van het UWV?

Een verzekeringsarts is er om jouw medische situatie te beoordelen. Hiervoor wordt je op het spreekuur bij de verzekeringsarts opgeroepen. De verzekeringsarts beoordeelt aan de hand van de medische gegevens jouw WIA aanvraag. Deze gegevens zijn de bevindingen van de bedrijfsarts of arbodienst. Er wordt ook gevraagd naar een overzicht van de medicatie die je gebruikt en welke behandelingen je volgt. Jouw psychische en lichamelijke gezondheid worden beoordeeld. Een algemene vraag die gesteld wordt is waarom je op dit moment niet kan werken. Voor het gesprek staat normaliter een uur ingepland. De gegevens uit je dossier (medische gegevens) in combinatie met het gesprek vormen de basis om een Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) op te stellen. Hierin worden jouw beperkingen vermeld. Lees in mijn blog WIA keuring: goed voorbereid naar het gesprek hoe je je goed kunt voorbereiden op het gesprek bij de verzekeringarts.

Na dit gesprek komt deze FML lijst bij de arbeidsdeskundige terecht. Je kunt in het blog Arbeidsdeskundige: goed voorbereid naar het gesprek lezen wat je kunt verwachten van een gesprek bij de arbeidsdeskundige.

Belastbaarheid vastgesteld door verzekeringsarts

De verzekeringsarts beoordeelt je belastbaarheid. Dit betekent hoe je in het dagelijks leven functioneert. Hierbij gaat het over wat je wel of niet meer kunt vanwege je klachten. Dit kunnen dus zowel lichamelijke als psychische klachten zijn.

Hoe wordt de belastbaarheid beoordeeld?

De belastbaarheid wordt beoordeeld door jouw medische gegevens te bestuderen. Dit zijn zoals hierboven reeds vermeld de gegevens van je bedrijfsarts of arbodienst. Tijdens het gesprek worden vragen gesteld over je lichamelijke en psychische gezondheid. Ook worden vragen gesteld over hoe je in het dagelijks leven functioneert. Aan de hand van de medische gegevens en het gesprek wordt een inschatting gemaakt welke werkzaamheden je nog aan zou kunnen. Het gesprek dient ook als controle om te bekijken of dat wat je vertelt ook overeenkomt met de medische situatie. Met de medische gegevens en de informatie die je verstrekt aan de verzekeringsarts maakt de verzekeringsarts een beslissing . Die beslissing heeft dus te maken met wat je qua belastbaarheid aan zou kunnen.

Telefoonnummer UWV

Je kunt telefonisch contact opnemen met de verzekeringsarts bij vragen. Je kunt dan het UWV bellen waarna de verzekeringsarts je terugbelt. De medewerker van het klantencontactcentrum van het UWV zal nooit om gegevens vragen die betrekking hebben op je gezondheid.

Telefoonnummer UWV: 088 – 898 9294

Brief sturen naar de verzekeringsarts van het UWV

Je kunt ook een brief sturen naar de verzekeringsarts. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je gezondheidsituatie verandert. Of heb je een formulier ontvangen waarbij je gegevens moet terugsturen naar het UWV dan kun je dit online indienen door naar de site van het UWV te gaan en het wijzigingsformulier in te vullen.